Encuesta

¿Qué técnica de sujeción de arco francés usáis?

Pulgar en la esquina de la nuez (francesa)
31 (59.6%)
Pulgar en la hendidura de la nuez (italiana)
21 (40.4%)
Pulgar bajo el anillo metálico (¿inglesa?)
0 (0%)

Total de votos: 52

Autor Tema: Sujeción del arco francés  (Leído 15112 veces)

Desconectado Santiago

  • ****
  • Mensajes: 363
Sujeción del arco francés
« Respuesta #21 : 09-12-2008 06:55 pm »
Lo de arco "francés", tengo entendido que es debido a que fue un luthier de esa nacionalidad, en la primera mitad del siglo XIX, quien modificó la curvatura del arco del violín. Luego, ese cambio fue incorporado a los arcos de los demás instrumentos.

Desconectado Fido

  • Moderador Global
  • ****
  • Mensajes: 350
  • Là où je vais, je suis déjà
Sujeción del arco francés
« Respuesta #22 : 09-12-2008 07:10 pm »
Without the bow, the violin would be, for all practical purposes, mute. Therefore, an understanding of the origin of the bow is equally as important as an understanding of the origin of the violin.

The bow as a musical instrument, was well-known among primitive cultures around the world, and throughout Islam and the Byzantine Empire, but not introduced to Europe until around the 11th century.

Bows from this early period were quite rudimentary, subject to considerable variation. The curvature of the stick was also convex, much like a drawn archery bow, and the hair fastened directly to the stick without a device for adjusting the tension of the hair.

Through the middle ages and following centuries, the development of the bow remained rather stagnant. Certain developments, such as rudimentary devices to spread the hair, can be seen in paintings from the fourteenth century, but it is not until the mid - and late - seventeenth century, well after the birth of the violin, that improvements such as frogs with dentated mechanisms (called crémaillère mechanisms) to adjust hair tension, and true button and screw mechanisms were developed.

The familiar pike-type Baroque bow head appeared in the mid-1700's, around the time of the death of Stradivari. Common woods used for making bows during this era were iron and snakewood; lighter woods were often fluted to give the bow additional strength and rigidity.

Up until the late eighteenth century, the curvature, or camber of the bow, remained convex. In the 1780's, the Italian violinist and composer Viotti came to Paris, where he became friends with the Tourte family.

Perhaps as a result of experimentation and artistic collaboration, the camber was changed from convex to concave, the fluted bow and pike's head abandoned, and the ferrule invented.

During this period, the evolution of the bow accelerated in response to important changes in performance practice, as music moved from the court and salon to larger venues and larger audiences. The new bow enabled greater sonority, power, and projection, sustained a wider range of dynamic levels, and articulated a greater variety ofnew bowing techniques.

The adoption of pernambuco as the wood of choice for string instrument bows is said to have been, in part, a consequence of expanding international trade. Ships plying South America trade routes would use pernambuco, which is extremely heavy and dense, as ballast on the return leg of their voyages (ships from North America used maple for similar purposes). Pernambuco also was an important source in dye manufacturing before the advent of synthetic aniline dyes. The ready availability of tremendous quantities of pernambuco wood eventually attracted the attention of François Xavier Tourte (b.1747 - d.1835), "the Stradivari of the bow".

With the work of the greatest member of the Tourte family, the bow was perfected. It was François Xavier Tourte who settled on pernambuco as having the ideal combination of strength and elasticity for making bows, and it was he who mathematically established the proper proportions of the bow, measurements which are still in use today.


Fuente: http://www.knilling.com/


Salutti!.-
Fido

\\\"La experiencia es un peine que te lo dan cuando te quedas pelado\\\"(...)
\\\"Ringo\\\" Bonavena

Desconectado Fido

  • Moderador Global
  • ****
  • Mensajes: 350
  • Là où je vais, je suis déjà
Sujeción del arco francés
« Respuesta #23 : 10-12-2008 11:36 am »
en respuesta a Matlobby viene

A ver... viendo el video me dí cuenta de lo raro que parece mi agarre, de hecho juro que no sabía que lo agarraba así! jeje... hasta hace un tiempo lo agarraba a los muy bestia es decir el pular en la  hendidura de la nuez y como mis dedos siempre depazan un poco  directamente agarraba con la ultima falanje de mis dedos la base del arco perá que saco una foto y me ahorro unas cuantas líneas...






y ahora es más parecido a esto... avancé un poco sobre la nuez, por eso el caucho para que no se me escape...





Aunque cierto es que, a veces cuando estoy un poco concentrado con otras cosas... los dedos se separan un poco de la cuerda y termino teniendo el arco con el índice, pulgar y meñique y los otros dedos no pinchan ni cortan. Dependiendo de lo que esté tocando me muevo entre una y otra.



Salutti!.-
Fido

\\\"La experiencia es un peine que te lo dan cuando te quedas pelado\\\"(...)
\\\"Ringo\\\" Bonavena

Desconectado Contravis

  • ****
  • Mensajes: 206
Sujeción del arco francés
« Respuesta #24 : 10-12-2009 04:39 am »
Pero salvando a dragonetti no se de muchos otros contrabajistas que hayan usado el arco alemán, hoy en día en su gran mayoría todos usan arco francés, tomandolo a la "francesa" o a la italiana, que en principio es lo mismo...
[/quote]

Hola
A qué te refieres con tomar el arco "a la italiana"?

Desconectado Santiago

  • ****
  • Mensajes: 363
Sujeción del arco francés
« Respuesta #25 : 10-12-2009 06:11 pm »
Eso depende, en Europa central vas a encontrar arco alemán mayormente. En América está más repartida la cosa. No tengo idea del resto del mundo.

Desconectado Contravis

  • ****
  • Mensajes: 206
Sujeción del arco francés
« Respuesta #26 : 05-01-2010 08:17 am »
Hola, aquí os dejo una imagen que he encontrado de sujección del  arco francés con el pulgar bajo el anillo metálico.
Un  saludo